Jun 24, 2007

حكاية الشقة 2

بعنا الشقة و الحمد لله و امامنا 30 يوم عشان نخليها ( الشقة مش الفرخة ) و بما اني رومانسي و حالم و متفائل دايما قلت انزل يا واد على مدينة نصر دور فيها و اليكم ماحدث . رحت المنطقة التاسعة اللي هي امام الحي العاشر و دار هذا الحوار مع احد البوابين هناك ( البواب = سمسار )

ابو عمرو : السلام عليكم . كنت بدور على شقة هنا لو سمحت تقدر تساعدني ؟

البواب : ( ناظرا من فوق لتحت يقيم الزبون ) هنا في البرج مفيش الشقق كلها خلصانة و متباعة لكن ممكن ادلك . ميتك كام و كاش و لا قسط والمساحة اد ايه؟

ابو عمرو : و الله اللي معايا اخره ................. و المساحة من 120 الى 150 متر .

البواب السمسار : لا متلاقيش المساحات الصغيرة دي ( 150 متر صغيرة واخدين بالكم ) هنا . و كمان المبلغ ده مينفعش مقدم خالص.

ابو عمرو ( مذهولا مدهوشا باكيا ) : امال عند سعادتك ايه يا باشا ؟

البواب السمسار : فيه شقة 200 متر تدفع 150 الف و تقسط 200 الف على سنتين و ممكن يبقوا 3 سنين .

ابو عمرو : صامتا و بيدور على حيطة يخبط دماغه فيها : شكرا يا حاج

و تكرر هذا الحوار على مدى 4 ساعات مع اكثر من 5 سماسرة في المنطقة التاسعة و الواحة ( اخر الحي العاشر يمين ) و لم تخل الجولة من طرائف من امثال يا باشا ده فيه وزرا ساكنه هنا العمارة دي الشقة ب 700 الف جنيه بس قسط على 5 سنين .

يا بلاش

صحيح اني بشتغل في بلاد الجاز ( اياكش تولع ) لكني مش تاجر مخدرات .

المهم جررت اذيال الخيبة و بدأت افكر في جسر السويس و تحديدا منطقة قباء و شارع جمال عبد الناصر و المناطق المحيطة بهم لعلمي ان النزهة الجديدة و النزهة و تقسيم عمر بن الخطاب ( الاخوة و الاخوات في جسر السويس يعرفوهم كويس ) اسعارهم برضه والعة نار . المهم توكلت على الله و بدأت المشوار مع عدد لا بأس به من السماسرة يناهزوا الستة افراد . كل على حدة . و هناخدهم واحد واحد و را عشان كل واحد منهم له حكايه . بس عاوزكم تاخدوا في الاعتبار اني اول ما بدات ادور على الشقة والدتي تعبت جدا و لاني اصلا مش قاهري ( ربيت في المنصورة احب البلاد الى قلبي ) فكانت الصور كالتالي : زوجتي و ابني في المنصورة و انا اسافر يوميا من هناك 6 الصبح الى القاهرة ادور على شقة و ارجع تاني في حدود الساعة 12 ليلا . و قبل ما نبتدي عاوز اعترف بحاجة . انا كان عندي يقين طول ايام التدوير على شقة اني هلاقيها لعدة اشياء

1- انا عارف و مؤمن و متأكد ان الارزاق تم تقسيمها و احنا في الاصلاب و الارحام فالشقة متعانة متعانة بس اهم شئ السعي.

2- حاولت على قد ما قدرت اني اكون كما قال المصطفى عليه الصلاة و السلام ( سمحاً اذا باع ) عشان اللي يبيعلي يكون كده برضه .

3- طول عمري مؤمن بالسعي ( اعقلها و توكل )

4- دعاء امي و ابويا و اخواتي و مراتي و اصدقائي و كل الناس ليا بالتوفيق.

هنبتدي الحلقات مع ذو العيون العسلية بدر البدور السمسار

No comments: