Jun 4, 2007

مصر للطيران تا تا تا تعيش على قفانا 1

رحت المطار و معايا شنطتي زي ما رحت بيها و لكن اصيب اصابات كثيرة من اشيل و الحط و لصمتها عشان ماشتريش شنطة تانية تكلفني 150-200 ريال ( لم اشتري شئ اللهم DV Cam فيها كل حاجة. صيني بس حلوة اوي ) و خاتم للمدام بمناسبة عيد جوازنا . دخلت على البوردنج و ادامي عائلة مصرية طبيبة و اولادها و شنطهم كتيييييييييير اوي ( هنرجعلهم تاني خليكوا فاكرينهم ) و اتاخرت يجي 20 دقيقة لحد ما دخلت على الموظف و اداني مقعد جنب الشباك (بحبة جدا) لكن قالي لو سمحت شنطة حضرتك 45 كيلو لازم الشنطة تكون 32 كيلو بس . ليه يا عم الحاج ؟؟؟ عشان عمال التحميل اشتكوا من وزن الشنط و القاعدة دي معمول بيها في مطارات كتير في العالم ( حكيكه واكعة ) . طيب العمل ايه يا حاج ؟ اتصرف و بسرعة لوسمحت عشان البوردنج مش ادامه كتير . رحت لعامل هندي و جرى الحوار التالي ( باللغة الحلمنتيشي اللي لا هي عربي و لا انجليزي و اللي سافروا الخليج عارفينها ) المأسوف على امره انا : يا صديق انت ممكن فيه يجيب كرتون ... هذا ملابس انا فيه كتير . هو : و الله هدا مصري كتير خربان . كتير فيه شيل . ليش ما في يشتري من مصر يا مدير ؟ انا : بعد بلع الاهانة : ما في مشكل يا صديق . انا فيه اعطي انت 25 ريال . هو : ( بعد رفع حاجب و انزال الاخر ) : 50 ريال يا صديق ( واخدين بالكم مدير بقت صديق ) انا : ......................... سبته و مشيت قلت دور على شنطة احسن بدل ما كده كده دافع اجيب حاجة كويسة . مشيت يجي كيلو جوة المطار و انا رامي شنطتي جنب البوردنج و اسال فين مكان بيع الشنط يقولوا قدام شوية لحد ما لقيت الفاجعة . المكان الوحيد هو السوق الحرة . قرأت المعوذتين و دخلت لقيت شاب مصري زي العسل فهمته الموضوع قالي مفيش مشكلة . اصغر شنطة عندي تكفي الكام كيلو الفرق رخيصة . بكام ب 350 ريال بس . يا نهار طين بقى انا عملت الاعاجيب و الافاعيل بشنطتي التعبانة عشان اوفر 150 ريال اجيب شنطة ممكن تيجي من روكسي و لا العتبة ب 100 جنيه اجيبها ب 350 ريال . دفعت الفلوس و انا ابكي من جوايا و رجعت و بدات افضي من الشنطة الكبيرة للصغيرة و عدينا . مش مشكلة انهم خدوا مني الSwiss Knife بتاعتي عشان خايفين اغز بيها حد على الطيارة . المهم اركب ام الطيارة .

No comments: