Jul 13, 2007

نتيجة الاختبار

عملت الاختبار اللي منتشر اليومين دول في المدونات

لما جاوبت على 18 سؤال طلعت بيل كلينتون

و لما جاوبت على 9 اسئلة طلعت جون كنيدي

و فضلت التاني عشان ام عمرو متشكش فيا و تقول عليا بتاع مونيكا

و يجعله عامر

و على فكرة مش كل الكلام اللي تحت الصور صح

Jun 30, 2007

كسل و لا ملل و لا ايه ؟

question.jpg_

لماذا عندما افتح هذا الشئ المسمى بالبلوج و اطلع على عداد الزوار

اراه في ازدياد ( خمسة و خميسة ) و لكن بدون تعليقات جديدة

اهو الكسل الذي يصيب معظمنا ام ان المواضيع مملة مثل كاتبها ؟؟؟؟؟؟؟؟

Jun 27, 2007

حكاية الشقة 3

retro_phone_handset_2

كان سُمعة ( اسماعيل ) اشبه برجل اعمال مكتبه و عملاؤه من البائعين و المشترين و مُستراحه و شقاؤه هو الشارع و الموبيل . كان رفيع الجسم بشارب انجليزي رفيع كشارب كلارك جيبل زمان و يرتدي البنطلون و القميص و البلوفر و ليس الجلباب فهو ما شاء الله مع دبلوم تجارة و كان فيما مضى يعمل بناء و لكن حسب كلامه فانها شغلانة كلها بهدلة و تراب و ارف و مبتجبش همها فانتقل الى كار السمسار متسلحاً بالدبلوم و نظرية العرض و الطلب و قبلهما الموبيل . كان موبيل سُمعة يذكرني بسنترال رمسيس اثناء فوازير نيللي في رمضان لا يكف عن الرن و الاجابة الوحيدة مضمونا و المتنوعة شكلا( انا مع زباين بيتفرجوا على شقة و هكون عندك او نتقابل بعد نص ساعة ). و بالطبع لان الوقت من ذهب فان النص ساعة لا تنتهي قبل 3 ساعات او اقل قليلا .

كان سُمعة - الشهادة للحق - مجتهدا و ذو علاقات واسعة . داومت انا و اخي الاصغر مع سُمعة عدة ايام و انتقلنا الى سمسار اخر حيث رفع اسماعيل الراية البيضا معنا فلم يجد شيئا يعجبنا. و في يوم من الايام اتصل بي و صوته فرحا مزأططاً و اكاد ارى ابتسامته على الموبيل ( مع الاعتذار للجيل الثالث ) بسرعة تعالى عشان تتفرج على الشقة .

قمت فطيت من البيت و اخدت اول مواصلة و كنت عنده في اقل من نص ساعة و قابلني مزهوا مختالا مختارا باكتشافه كانه كولومبوس . شقة 160 متر دور خامس باسانسير و تشطيب سوبر هاي لوكس و في شارع رئيسي بسعر خيالي يقل عن الحقيقي او سعر السوق بما لا يقل عن 40% و بالطبع لم اصدق لكنه حلف لي بجميع الاحياء و الاموات من عائلته ان الكلام صحيح و لو عايز اخلص فيها ممكن النهاردة . رحنا ما شاء الله برج 12 دور و الشارع واسع و حيوي لا هو مزعج و لا هو زحمة . مين صاحبها يا عمنا ؟ صعقني انه ضابط مباحث;-( !!!!!! مبحبهمش و لا عاوز اعرف حد منهم بتوع الشرطة و التعذيب و الذي منه و كمان متعرفش تاخد معاهم حق و لا باطل لو حصل حاجة لا قدر الله . المهم اتصل على الباشا المقدم . قاله المفتاح مع والده و اعطاله رقم البيت كلمنا الحاج قال حاضر نص ساعة و جاي . سالت البواب بيني و بينه على ظروف الشقة قاللي ممكن تخلص بسعر اقل من اللي سُمعه قاله كمان ( مين الاهبل و مين النصاب ؟؟؟؟ ) طيب يا اسماعيل تعرف شكل الحاج ده لما يجي قالي لا . البواب تطوع و قال اول ما تشوفوا عربية سودا كبيرة فارهة جديدة على الزيرو فدي عربيته و عموما هو مش ساكن بعيد . في النزهة الجديدة . ننتظر ساعة و اتنين مفيش حد جه و لا عربية سودا و لا مقلمة .

فجأة لقينا راجل عجوز داخل العمارة و طلع منها و بيشاور . رحتله و اتعرفنا و قاللي معلش اتاخرت عليكوا الطريق كان زحمة و سواق التاكسي اتخانقت معاه عاوز 20 جنيه فاستنكرت المبلغ قائلا : ليه 20 جنيه من النزهة لقباء . و كانت الاجابة يا بني انا ساكن في السبع عمارات . طيب و حضرتك مجتش بالعربية ليه . عطلانة ؟ قاللي معنديش عربية .

طيب سعادتك متاكد انك ابن صاحب الشقة سيادة المقدم فلان . ؟ ايوة لكن هو مش صاحب الشقة ده اخوه اللي في السعودية

يا دي النيلة كل اللي قاله السمسار و البواب لحد الان مش صحيح و صباح النخع

طلعنا اتفرجنا على الشقة

و من غير ما اطول عليكم هي فعلا 160 متر مفيهمش غير 2 شباك

و التشطيب يجي من 20 سنة كده و الحمام و المطبخ محتاجين خريطة الكنز عشان الواحد يعرف طريقهم

نزلنا بعد ما الحاج قعد يحيكلي على عيالة يجي ساعة و نص

و طبعا لوحدكم يا شطار عرفتوا اني خنقت اسماعيل و البواب و كنت هخنق نفسي لولا الملامة

سُمعة ده الوجه التاني اللي من العملة لعم بدري ( راجع الحلقة السابقة ) عامل نفسه فلحوس و مقطع السمكة و ديلها و هو ولا يعرف الالف من كوز الدرة . و احنا قاعدين على القهوة نستنى الراجل و كان استفتاء تعديل الدستور قبلها بيوم سالت سُمعة رحت الاستفتاء يا اسماعيل ؟ قاللي لا و الله بس هروح بكرة ان شاء الله !!!!!!!!! لا تعليق مني غير السكتة القلبية

للاسف الشديد مجتمعنا بقى مليان ناس زي سُمعة الفلحوط . واحد ياخد كورس انجليزي نص كم ب 10 جنيه تلاقيه طول النهار داير في الشارع كأنه شكسبير و يقولك بس انا هشتغل المعتمد السامي البريطاني

واحد تاني يتعلم يسوق عربية كارو جري يبيع الحمار و يشتري ميكروباظ . سُمعة بقه اعتمد على ان الموبيل ده هو اللي هيفتحلة وش السعد و ان كل رنة بزبون و تو ما لبس القميص و البنطلون بقى مش سمسار لالالالالالالالالا وسيط عقاري يا افندم

و سلملي على النهضة العمرانية - او ام المصريين او حتى فيصل

Jun 26, 2007

تجربة برنامج من مدونة كسبان

البوست ده و متزعلوش مني عبارة عن تجربة لبرنامج المفروض انه ظريف اوي جبته من مدونة كسبان بيساعد كتير في كتابة البوست و تنظيم المدونة

انا بجرب بمبدا يا صابت يا .............

تحديث

البرنامج تحفة و بسيط اوي و امكانياته كتير

شكرا كسبان باشا :-):-):-):-)

Jun 25, 2007

حكاية الشقة 3

بدات الرحلة في صبيحة احد الايام حيث ذهبت انا و اخي الاصغر كي نبحث عن شقة لي و شقه اخرى له ليتزوج بها و نزلنا الى الشارع الرئيسي في قباء و بالسؤال عن وجود سمسار اخبرنا اولاد الحلال عن عم بدر ( و في قول اخر بدري ) و ان مكانه هو قهوة في منتصف الشارع . وجدناه رجلا في العقد الخمسيني من العمر يرتدي الجلابية الصعيدية التقليدية و يدخن المعسل و له عينان ملونتان لا يعطيان الانسان الا انطباع بالدهاء ( او قد يكون هذا انطباعي الشخصي و بعد الحوار المعتاد اخبرنا انه لا يقوم بأي طلعة ( مش جوية طبعا ) الا برسم معاينة ( مسمى جديد للتهليب و قدره 20 جنيه . مفيش مشكلة . و بطبيعة شخصيتي المنظمة الى حد ما ابلغته المواصفات المرادة بالضبط كي لا نضيع الوقت في البحث عن ما هو غير طبيعي من حيث المساحة و الدور و التشطيب و السعر و خلافه . و بدأنا رحلة البحث التي كانت عبارة عن اما شقق على الطوب الاحمر ( و ده بالضبط اللي انا مش عاوزه ) او شقق في الادوار بعد الخامس بدون اسانسير ( برضه لا ) او شقق باكتر ما احتكم عليه من برادس ( فلوس ) . و طول فترة البحث لا يكف عن الحديث عن انه هو و عائلته هم من انشأوا قباء و انها كانت تراب و مرتع لتجار المخدرات في السبيعنات و ان الرئيس السادات عندما سمع عن امبراطورية المخدرات هناك طلب من وزارة الداخلية ان تقوم بتصفيتها على الفور و لان وزارة الداخلية عندنا فكيكة جدا و مكانوش عارفين ازاي يطلعوا زعيم المخدرات من المنطقة بلغوه ان الريس عاوز يقابله ضروري و ان الراجل رفض يروح للريس القصر الجمهوري و اشترط انه يقابله في الالف مسكن و هناك اتقبض عليه . و حكاوي اخرى عن الامجاد الشخصيه لعم بدري و امجاده العائلية . و بالطبع لم تخلوا الرحلة من بعض الدهاء من ان تكون شقة رائعة و بسعر منخفض لكن بدون كهرباء و انها جاية بعد شهر او اثنين . كان عم بدري يذكرني طول ما انا و اخويا ماشيين معاه بنفس منطق المفاوضات الاسرائيلية العربية على مر الزمن . فقد اعتاد الاسرائليون على رفض كل المطالب العربية جملة و تفصيلا في اول اجتماع للتفاوض و من الناحية الاخرى يطلبوا هم المستحيل ثم مرة بعد مرة يتحقق لهم ما هو فوق سقف احلامهم . كذلك كان عم بدري السمسار من اول مرة يقول ( اللي معاك ده ما يجبش حاجة) ممكن على الطوب الاحمر و اشطبهالك 100/100 . يجعلك تحس انك افقر خلق الله و ان لو فزت بعشة في عزبة ابو رجيلة او الهجانة فذلك تمام المراد . تواصلت رحلات البحث مع عم بدري يوما بعد يوم لوحده او بالتوازي مع سماسرة اخرين . و عندما اكرمني الله بالشقة و قابلته و اخبرته عنها اخبرني و هو يحاول ان يقلب تكشيرة وجهه المليئة بالحقد و الحزن على المكسب الضائع من زبون مثلي انا و اخي ... اخبري ان الشقة غالية و اضحك عليا فيها بالطريقة دي . زيه زي أي سباك و لا نقاش اللي يجي يشتغل و يقولك ده الصنايعي الي اشتغل قبل كده كان حمار و نصاب و حرامي و ميعرفش ربنا ( و قد يضيف انه مسئول عن الاقتتال الفلسطيني الفلسطيني الدائر حاليا )

كان عم بدري مثالا عن طبقة اعتقد انها بدأت في سبيعينيات القرن الماضي و ترسخت في الاعوام التاليه له . تعتمد هذه الطبقة في قوت حياتها على ثقافة الهبش ( النحت في اقوال اخرى ) فهو يحاول بأي طريقة كانت شرعية او ملتوية ان يكسب منك أي مبلغ ايا كان بداع و بدون داع و بالف طريقة متجددة . كانت عيناه الماكرتين تنضحان بالاساليب الملتوية لكسب الرزق من امثلة السمسرة – البيع على الراكب و هي طريقة اكتشفتها اثناء البحث ان مثلا صاحب الشقة يريد ان يبيعها بمبلغ 50 الف جنيه و يوعده السمار بانه سياتي له باكثر لكن سيعطيه 50 الف فقط و يبحث عن مشتري حمار و يلبسه الشقة و يكسب الفرق .

ذهبت انا و اخي معه ذات مرة لمعاينة شقة و كانت رائعة و ذات سعر معقول جدا جدا بل يكاد يكون لقطة . و نسي ان يخبرني ان عليها نزاع قضائي بين زوج و زوجته لولا ستر الله ان اخبرني صاحب الشقة ( شفاه الله و عافاه )

لقد اجبرني هذا الرجل ان اردد حسبي الله و نعم الوكيل عدة مرات و انا معه . فقد كانت الحل الوحيد لامير الدهاء عم بدري

الحلقة القادمة سمعة رئيس مجلس الادارة